Kolumni

En ha­luai­si olla tuo­tan­to­ih­mi­nen

Elämä ei ole aina helppoa.

Joskus se voi olla niin vaikeaa, ettei yksin eikä edes ystävien tuella selviä. Silloin on parata hakea apua ammattilaisilta, eikä siinä ole mitään hävettävää.

On oikein ja järkevää hakea apua itselleen, tarvitsipa sitten hoitoa fyysisiin tai psyykkisiin ongelmiin.

Mielenterveyden häiriöt ovat yleisin syy jäädä sairauslomalle. Mielen häiriöistä yleisin on masennus – joka viides suomalainen sairastuu masennukseen elämänsä aikana. Se on suurin yksittäinen syy joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.

Masennuksella ei ole yhtä ainoaa syytä. Sairastumisen takana voi olla biologisia tekijöitä, traumoja, fyysisiä sairauksia, työuupumusta tai niitä kaikkia yhdessä ja päälle vielä jotain muutakin kuormittavaa. Kun taakka kasvaa liian suureksi, ei enää jaksa. Silloin uupuu ja masentuu.

Sairastuneita hoidetaan lääkkeillä, mutta se on vain kainalosauva. Tärkein hoitomuoto on psykoterapia, jossa saa purkaa mieltään painavia asioita ammattilaiselle.

Kun elämän mustaksi muuttanut vyyhti alkaa purkautua, toipuminen pääsee käyntiin. Prosessi on hidas ja toisinaan hyvin työläs, mutta vähitellen elämä alkaa voittaa.

Terapian ydin on luottamus. Mieltään ei voi huojentaa, jos ei luota vastapäätä istuvaan ihmiseen.

Tuiki tuntemattomaan on vaikeaa luottaa, ja siksi hyvän hoitosuhteen rakentuminen vie aikansa. Potilaan täytyy olla varma, että kaikki terapiahuoneessa puhuttu jää huoneen seinien sisälle. Ne eivät kuulu kenellekään muulle kuin hoitavalle terapeutille. Kun suhde toimii, se pelastaa ihmisen elämän ja jopa hengen.

Jokainen tietää, miten pahalta tuntuu, kun joku pettää. Jos on haavoittuvassa elämäntilanteessa, kuten terapeutin asiakkaat ovat, pettyminen ja luottamuksen menettäminen iskee syvälle ja kipeästi.

Järkyttyneenä olen seurannut psykoterapiakeskus Vastaamon tapausta. Potilastietoihin murtautunut, niitä varastanut ja niillä kiristävä on tehnyt hyvin halveksittavan rikoksen, koska hän tai he yrittävät käyttää hyväkseen hauraita ihmisiä.

Mutta myös Vastaamon toiminta ihmetyttää ja herättää kysymyksiä. Terapeutin kuuluu tehdä kirjauksia, mutta miksi ne on tehty tietokantaan? Onko tarkoitus, että luottamuksellisia muistiinpanoja voi lukea kuka vaan yrityksen henkilökunnasta? Ilman lupaa?

Lehtitietojen mukaan potilastietojärjestelmä on Vastaamossa tehty itse. Miksi – olisiko asiantuntijoiden tekemä maksanut liikaa?

Uutisten mukaan Varustamon toimitusjohtaja huomasi tietomurron ja pimitti tietoa puolitoista vuotta. Ilmeisesti vuotava järjestelmä olisi alentanut markkina-arvoa. Omistajat myivät keväällä osuuksiaan rahoitusyhtiölle hyvään hintaan.

Vastaamo on osakeyhtiö. Osakeyhtiölain mukaan yhtiön tärkein tavoite on tuottaa omistajilleen voittoa. Onko oikein tehdä sitä ihmisten mielenterveydellä? Onko potilas tuotantoihminen?