Mainos

Hie­ron­ta­rul­la ren­tout­taa ju­mit­ta­vat li­hak­set

Putkirulla on keksintönä yksinkertaisimmasta päästä. Sen edut ovat kuitenkin monipuoliset.

-

Jumittavat lihakset eivät ole ainoastaan sohvaperunoiden ongelma, myös aktiivisesti liikkuvat kärsivät kipuilevista jumeista. Esimerkiksi liian yksipuolinen treeni saattaa jumittaa lihaskalvot. Venyttely ja oikeanlainen palautuminen unohtuu myös kokeneemmilta liikkujilta.

Jos hierojalla käyminen vierastuttaa tai kuulostaa liian kalliilta, lihakset voi huoltaa ja rentouttaa edullisesti hierontarullalla. Putkirulla on simppeli, mutta erittäin tehokas lihasten kuntouttaja. Rullaaminen parantaa myös verenkiertoa ja aineenvaihduntaa.

Samilla foam roller on ahkerassa käytössä

Aikaisemmin Samin iltojen luppoaika kului sohvalla istuessa, nykyään mieluisa illanviettopaikka on jumppamatto. Aktiivisesti monipuolista liikuntaa harrastava Sami on ottanut hierontarullan osaksi jokapäiväistä kehonhuoltoa.

- Treenien jälkeinen venyttely on aika usein tupannut unohtumaan, ja vuosien päätetyöskentely on lisännyt varsinkin selän jumeja. Nyt viimein 34-vuotiaana sitä oivalsi että jotain täytyisi varmaan tehdä, kun aina sattui johonkin.

Sami alkoi venytellä päivittäin, ja pian päivittäiseen rutiiniin tuli mukaan hierontarulla. Aluksi putkirullalla hierottiin vain jalkoja, mutta nyt lähes koko kroppa saa osansa.

- Nopeita liikkeitä ja hyppyjä vaativat lajit, kuten sulkapallo ja koripallo, saivat jalat usein todella kipeiksi. Kaveri ehdotti pohkeille hierontaa kaulimella, mutta avovaimo ei kauheasti innostunut ajatuksesta. Hierontarulla on onneksi myös pohkeille täydellinen hieroja. Nykyään saatan myös aamuisin avata yläselkää rullalla. Tulee heti kevyempi olo.

Jumppamatto ja foam roller maksavat vain yhden hierontakerran verran, eikä aika tuhraannu hierojan odotusaulassa. Jumppamatto, tai joogamatto, pitää venyttelyn mielekkäänä, kun kipeät lihakset saavat pehmeän mutta jämäkän alustan.

Hierontarullalla jumit aukenee vähitellen

Ensimmäiset kerrat hierontarullan kanssa saattavat olla hieman kivuliaita, kun jumittavat lihakset painautuvat rullaa vasten. Rullaaminen kannattaakin aloittaa pehmeämmällä mallilla, jotta rullaamista ei ala vieroksua. Jo parin kerran jälkeen rullaamisesta tulee nautinto.

Aloittelijoille käy hyvin tasapintainen hierontarulla. Foam roller nystyröillä vaikuttaa syvemmälle lihaksiin, ja sopii paremmin kokeneemmille käyttäjille.

Aivan kuten muussakin liikunnassa ja venyttelyssä, tulokset tulevat ajan kanssa. Jos putkirulla on käytössä vain silloin tällöin, tuloksia on myös vaikea saada.

- Nyt kun aktiivista rullausta ja venyttelyä on takana nelisen kuukautta, huomaa jo selvästi hyödyt. Kroppa tuntuu vetreämmältä ja kevyemmältä, ja selän kipuilu on lakannut. Ryhtikin on selvästi parempi kuin ennen.