Ho­ho­tus­ta, ha­ha­tus­ta ja hil­lit­tyä hi­hi­tys­tä - nau­ru­joo­ga sopii kai­kil­le

Naurujoogatunnilla oli tarjolla iloa ja riemua, vaikka ohjaaja Maria Utunen muistuttikin, että naurun voi myös korvata itkunaurulla. Joogasta tutut hengitysharjoitukset tasapainottivat naurun täytteistä tuntia. Naurujoogaajat vapauttivat sisäisen noita-akkansa ja hyppäsivät kuvitteellisen luudan selkään kaikille tutun räkänaurun saattelemana. Lopuksi pieni ja iloinen ryhmä rauhoittui hymisemällä kukin omaa kappalettaan. Naurulta ei vältytty loppuharjoituksessakaan.
Naurujoogatunnilla oli tarjolla iloa ja riemua, vaikka ohjaaja Maria Utunen muistuttikin, että naurun voi myös korvata itkunaurulla.
Naurujoogatunnilla oli tarjolla iloa ja riemua, vaikka ohjaaja Maria Utunen muistuttikin, että naurun voi myös korvata itkunaurulla.
Kuva: Tiina Niinimaa

Naurujooga vaatii sekä ohjaajalta että osallistujalta leikkimieltä ja heittäytymiskykyä. Naurua ei herätellä huumorin tai vitsien avulla, vaan sitä lähdetään tekemään erilaisilla harjoituksilla.

– Keho ei tunne eroa aidon naurun ja tekonaurun välillä, mutta hyötyvaikutukset alkavat ilmetä vasta 10-15 minuutin nauramisen jälkeen. Hassulle jutulle hörähdetään yleensä noin 3-5 sekunnin ajan, mikä ei riitä, naurujoogaohjaaja Maria Utunen kertoo.

Maria on ruukkilaisille tuttu hieroja ja vyöhyketerapeutti jo vuosien takaa. Hän tutustui naurujoogaan jo reilu 10 vuotta sitten kauppakeskuksen yleisönauratustapahtumassa. Sittemmin osallistuminen parille näytetunnille vahvisti tunnetta, että tämä on saatava oman yrityksenkin valikoimaan.

– Laji tuntui heti sopivalta, mutta vielä silloin aika ei ollut oikea. Ilmoittauduin kyllä kurssille ensimmäisen kerran vuonna 2009, mutta en tuolloin päässyt osallistumaan, Maria kertoo.

Haave konkretisoitui viime syksynä lokakuun alussa, kun paikka viikonlopun mittaiselle ohjaajakurssille avautui.

– Päätin, että tuonne menen vaikka mikä olisi!

Ensimmäiset omat naurutunnit Maria pääsi pitämään jo pari viikkoa kurssin jälkeen ja tunneille oli säännöllistä kysyntää, kunnes korona keskeytti toiminnan lähes puoleksi vuodeksi. Hiljalleen kysyntä on jälleen vilkastumaan päin.

– Ohjaajana sitä tulee heti paremmalle mielelle, kun tietää pääsevänsä pitämään tuntia.

Hyvän mielen lisäksi naurujoogalla on tutkittuja terveysvaikutuksia. Jo 10 minuutin nauraminen laskee verenpainetta, alentaa stressitasoa ja parantaa verenkiertoa. Lisäksi osallistuneet ovat kertoneet muun muassa nukkuneensa huomattavasti paremmin tunnin jälkeen. Mistä oikeastaan on kyse?

Lajin kehitti vuonna 1995 intialainen lääkäri Madan Katarian, joka huolestui ihmisten vakavuudesta. Ensimmäiset tunnit järjestettiin puistossa, jonne ihmiset kokoontuivat kertomaan vitsejä ja nauramaan niille. Melko pian huumori muuttui alatyyliseksi ja pilkkaavaksi, eikä enää naurattanut ketään. Tuolloin Katarian päätti muuttaa konseptia ja kehitti yhdessä joogaohjaaja vaimonsa kanssa sarjan erilaisia nauruharjoitteita, jotka eivät perustuneet komediaan, vaan tekniseen suorittamiseen ja tietoiseen nauramiseen. Harjoitteet sisältävät hihitystä, hahatusta, hohotusta ja jopa noita-akan räkäistä naurua.

– Usein harjoitteet johtavat aitoihin naurunpurskahduksiin, mikä ei tietenkään haittaa yhtään. Naurujoogassa ei voi mokata, Maria lupaa hymyillen.

Tuttuun tapaan nauraminen pistää vatsalihakset ja koko kropan koetukselle, joten vastapainoksi treeniin liitettiin joogasta tuttuja hengitysharjoituksia.

Naurujooga sopii lähes kaikille ja tunti voidaan pitää niin sisätiloissa kun ulkonakin. Marian tunneille on osallistunut kaikenikäisiä nuorista lapsista ikäihmisiin saakka.

– Jatkuvasta yskästä kärsivälle naurujooga ei sovi, eikä tyräpotilaille, rintakipuisille tai epileptikoille. Astmankin kanssa kannattaa olla hieman varovainen.

Vaikka naurujoogaa voi harrastaa ihan vain omaksi ilokseen, Maria pohtii, että ohjattu tunti voisi olla myös erilainen ja hauska ohjelmanumero esimerkiksi polttareihin tai ystävysten illanviettoihin.

– Aika äänekästähän tämä on, kun nauretaan niin että karsta katoaa kurkusta. Siksi tunnin aikana pitää juoda paljon vettä.