Kolumni

Kes­tä­vää joulua

-
Kuva: Joku

Marraskuussa eduskunnan suuressa käsiteltiin kestävän kehityksen selontekoa Agenda2030:sta eli mitä kestävän kehityksen eteen on tehty Suomessa ja mitä tulisi tehdä. Agenda2030 sisältää 17 kestävän kehityksen globaalia tavoitetta. Opinnoissani taas olen keskittynyt kestävään kehitykseen yritysten ja erityisesti niiden markkinoinnin näkökulmasta.

Kestäväksi kehitykseksi kutsutaan sitä, kun otetaan niin taloudelliset, sosiaaliset kuin ekologiset asiat huomioon. Käytännössä voidaan ajatella esimerkiksi yrityksen kohdalla, että se sekä kasvaa ja tuottaa tasaista tulosta, että huolehtii ihmisistä eli esimerkiksi työntekijöidensä työoloista ja ottaa huomioon ympäristön.

Yrityksille taloudellisen kasvun tavoittelu on itsestäänselvyys. Väitän, että tulevaisuudessa yritys ei voi pärjätä, ellei se ota myös ympäristötekijöitä ja esimerkiksi työoloja tuotteiden valmistamismaissa huomioon. Me kuluttajat olemme jatkuvasti tietoisempia siitä, mistä tuotteet kaupan hyllylle ilmestyvät.

Opinnoissani tunteet kestävää kehitystä kohtaan ovat ristiriitaiset eikä niihin syvempään sukeltaminen ole ajattelua helpottanut. Markkinoinnin tarkoitus on saada kuluttajat kuluttamaan ja ostamaan kyseisen yrityksen tuotteita ja palveluja. Ylikulutus taas sotii kestävän kehityksen ajatusta vastaan. Olen tullut siihen tulokseen, että yritysten tehtävä ei voi olla ainoastaan tuupata kuluttajille tuotteita, vaan markkinoinnilla on tärkeää ohjata kuluttajia tekemään kestävämpiä ratkaisuja ja hankkimaan tuotteita, jotka on tuotettu ekologisesti ja eettisesti.

Kuljemme kohti joulua, mikä on yrityksille vuoden suurin sesonki ja joululahjaostoksille onkin lähdetty tänä vuonna aiempaa aiemmin ja lisääntyvissä määrin verkossa. Rahaa on myös ehkä jäänyt aiempaa enempää säästöön, sillä matkustelu on vähentynyt kuluvana vuonna koronan ja rajoitusten vuoksi. Tilastokeskuksen mukaan myös suomalaisten säästämisaste on noussut. Eli rahaa kuluttamiseen on. Nähtäväksi jää, kuinka säästetyt eurot käytetään jouluostoksiin.

Ajattelin tänä vuonna lahjoittaa joululahjarahat Joulupuu-keräykseen, jonka kautta lahjat päätyvät eriarvoisessa asemassa oleville lapsille. Mielestäni jokainen lapsi ansaitsee joululahjan. Haastaisin myös jokaisen pohtimaan joululahjaostoksilla ollessaan, missä tuotteet on esimerkiksi valmistettu. Nyt vallitseva tilanne erityisesti kannustaa ostamaan myös kotimaista, vaikka ainahan kotimaista tulisi suosia.