Lukijalta
Mielipide

Kul­je­tus­yrit­tä­jän tarina

Kuljetusyrittäjä Pentti Arbelius kertoo Siikajokilaakson lukijoille kuljetusliikkeensä tarinan hetkellä, jolloin on aihetta sekä kiitoksiin että kritiikkiin.
Kuljetusyrittäjä Pentti Arbelius kertoo Siikajokilaakson lukijoille kuljetusliikkeensä tarinan hetkellä, jolloin on aihetta sekä kiitoksiin että kritiikkiin.
Kuva: Anna Hämeenaho/arkisto

Päästyäni armeijasta 1975 aloin ajamaan isäni ja setäni kuorma-autoa. 1976 saatuani liikenneluvan aloin toimia itsenäisenä yrittäjänä. Kohta alkoikin iso työmaa Kostamuksessa minne lähdin sora-autolla. Kostamus–Vartius rataa tehtiin pari vuotta. Rataa valmistui noin 110 kilometriä, jonka jälkeen siirryttiin Kostamukseen, siellä vierähti 2,5 vuotta.

1979 palasin kotipitäjään, josta sain ensin töitä TVL:ltä. Samana vuonna silloinen Jukkatalon teknillinen johtaja Paavo Hjulberg otti yhteyttä ja tarjosi töitä meille nuorille pyhäntäläisille automiehille. Teimme sopimuksen Jukkatalon kanssa, mukana oli myös Pekka Luttinen. Paavo kertoi saaneensa toimeksiannon toimitusjohtaja Veijo Sydänmetsältä. Alkuvuodesta 1980 aloitimme toimintamme Jukkatalolla.

Myöhemmin 1980 luvun puolivälissä mukaan tuli myös muita pyhäntäläisiä automiehiä, yhteen aikaan meitä oli kaikkiaan 6 pyhäntäläistä mukana toiminnassa.

Vuosi 1981 on jäänyt mieleen silloin lähti niin sanotulta vanhalta tehtaalta maailmalle  816 talopakettia. Ne oli siihen aikaan pienelementtejä. Saatettiin lastata jopa yöllä. Yksikin lastaus oli kello 3.00. Lastaukset tapahtuivat 24/7.

Hyvää aikaa jatkui noin 10 vuotta. 1991 alkoi lama, siinä vaiheessa oli pakko katsella muitakin töitä, ja aloin ajaa Venäjälle. Alkuun ajoin merikontteja Moskovaan ja Pietariin. Sitten ajoin Maustajan tuotteita Polar Lake:n kautta, myöhemmin myös Valion ja muiden mehuja ja muita elintarvikkeita. Tuo tuottoisa toiminta katkesi kuin seinään ruplan kurssin romahtamisesta ja oli muitakin tekijöitä. Meillä oli silti vielä myös auto Jukkatalon ajossa.

Sitten meinasi tulla toppi, kun silloinen johtaja antoi melkein kaikki ajot eräs nykyisin jo entinen valtakunnallinen toimija, jolla oli alipalkattuja alihankkijoita. Siinä vaiheessa kaikki muut pyhäntäset jäivät pois, me saatiin vielä jatkaa suurelementtien ajossa. Sitä lystiä kesti tuon kuljetusliikkeen toimesta pari vuotta, melkein kaikki alihankkijat tekivät konkurssin ja lopettivat.

Sen jälkeen kelpasi taas pyhäntäläisetkin, esimerkiksi Kimmo Hyvärinen, Yrjö Pellikka, myöhemmin Ensio Pääkkölä.

Kaikkiaan olen palvellut Jukkataloa 41 vuotta, tänä aikana on tapahtunut paljon muutoksia, joissa olen myös omalta osaltani ollut mukana kaikkina vuosikymmeninä. Ikävä kyllä meidän toiminta Jukkatalolla päättyy. Uudet nuoret johtajat ilmoittivat “näennäisen tarjouskilpailun“ jälkeen, ettei meidän palveluja enää tarvita, sama koskee myös muita pyhäntäläisiä yrittäjiä. Ajot menevät kaikki ulkopaikkakuntalaiselle, nekin verorahat ovat sitten poissa Pyhännältä. Mahdollisesti tulee irtisanomisia ja muitakin seuraamuksia.

Haluan kuitenkin kiittää teollisuusneuvos Veijo Sydänmetsää, kun aikoinaan antoi meille pyhäntäläisille yrittäjille töitä ja uskoi meidän pystyvän hoitamaan yrityksen kaikki kuljetukset.

Pentti Arbeliuskuljetusyrittäjä