Ku­mi­tas­su­jen kou­lus­sa opitaan hyviä sään­tö­jä – samalla koko perhe voi har­ras­taa yhdessä

Reni ja Eepi Mäki-Uuro kertovat karting-koululaisille  ihan ensimmäisenä, mitä eri väriset liput tarkoittavat. Reni Mäki-Uuro antaa viime hetken ohjeita ennen kuin päästää ekakertalaisen kaasuttelemaan radalle. Reni Mäki-Uuro ohjeistaa radalle lähteviä karting-koululaisia.
Reni ja Eepi Mäki-Uuro kertovat karting-koululaisille ihan ensimmäisenä, mitä eri väriset liput tarkoittavat.
Reni ja Eepi Mäki-Uuro kertovat karting-koululaisille ihan ensimmäisenä, mitä eri väriset liput tarkoittavat.
Kuva: Kirsi Junttila

Mikroautot pörähtävät käyntiin Ruukin FK-radalla ja kuljettajat ohjaavat ajokkinsa radalle. Vielä hissukseen, sillä pojat istuvat ratin takana ensimmäistä kertaa. He ovat Ruukin FK-kerhon tämän kesän karting-koulun alkavan ryhmän oppilaita, joukossa ei tällä kertaa ollut yhtään tyttöä.

Harrastusta aloitteleville 6-14-vuotiaille Ruukin FK-kerho on useana vuonna järjestänyt osallistujille maksuttomia karting-kouluja. Innokkaita oppilaita on aina riittänyt, sen sijaan innokkaista vetäjistä on aina ollut uupelo.

Vetäjäpulan helpottamiseksi Ruukin FK, Oulun FK-125 ja Rovaniemen SCK hakivat opetusministeriöltä tukea kustannuksiin. Avustusta Kaikki ajaa -hanke saikin 12 000 euroa, jonka omarahoitusosuus on 25 prosenttia.

– Haettiin tukea kustannuksiin, että kaikki pääsisi kokeilemaan lajia ja saataisiin palkattua joku pitämään karting-kouluja, kertoo kerhon sihteeri ja kouluja vetävä Reni Mäki-Uuro.

Karting-koulua käydään kolmena päivänä viikossa, ja seuraavalla viikolla alkaa uusi ryhmä. Jokaiseen ryhmään otetaan viisi kuljettajaa kerrallaan.

Kouluja jatketaan Mäki-Uuron mukaan niin pitkälle syksyyn kuin kelejä riittää.

– Kaikki halukkaat pääsee ajamaan, hän lupaa.

Vetäjinä toimivat aikuiset ovat talkoohommissa, mutta apuohjaajina oleville junioreille maksetaan pientä palkkaa. Apukouluttajaksi käyvät myös alle 15-vuotiaat karting-autoilua harrastavat; muun muassa Mäki-Uuron 10-vuotias poika Eepi on puuhassa mukana.

Talven aikana Ruukin FK-kerho on hankkinut kolme uutta autoa. Kurssilaiset saavat ajaa kerhon autoilla, mutta jos on jo oma auto, kannattaa tulla sen kanssa.

– Oma auto on tuttu ja siinä on sopivat säädöt, Mäki-Uuro sanoo.

Harrastuksena karting on Mäki-Uuron mielestä hyvä monestakin syystä. Se opettaa noudattamaan sääntöjä sekä kunnioittamaan kaveria ja itseään.

Lapsi ei voi harrastaa lajia ilman isän ja äidin tukea. Siitä tulee koko perheen yhteinen harrastus.

– On toimittava tiiminä hyvin yhteen. Samalla muodostuu elämän mittainen side, Mäki-Uuro tietää.

Lisäksi saa elää varikkoelämää, tavata samanhenkistä porukkaa ja yhdessä jännittää radan hektisiä tapahtumia. Tunteet ovat mukana joka hetkessä.

– Harvassa lajissa asiat on niin pienestä kiinni. Kaiken on toimittava ja asioitten hitsauduttava yhteen, Mäki-Uuro tähdentää.

Harrastuksena karting ei ole kallis. Mutta jos matka jatkuu kilparadoille, alkaa rahaakin kulua.

Vaikka mikroautoilla ajetaan lujaa, 90-100 kilometrin tuntinopeutta, on laji kohtalaisen turvallinen. Vakavia onnettomuuksia ei ole Mäki-Uuron tietojen mukaan tapahtunut koko Suomessa.

Tavallisia vammoja ovat käden venähtäminen tai sormen jääminen jumiin jonnekin auton erilaisten vipstaakien väliin.

– Tapaturmia sattuu hyvin vähän esimerkiksi ratsastukseen verrattuna, Mäki-Uuro toteaa.