Oikea apu pe­las­taa hengen – Poh­jois-Suo­men en­sim­mäi­nen au­to­ur­hei­lul­le suun­nat­tu kou­lu­tus Sii­ka­joel­la

Oikein annettu ensiapu pelastaa hengen niin ralliradalla kuin maantielläkin, opittiin SiiMu:n koulutuksessa.

Siikajoki/Karinkanta
Tero Vanhatalo näyttää, kuinka haava sidotaan. Potilaan roolissa Esko Ojala. Vanhatalo kävi SiiMu:n radalla kouluttamassa toimitsijoita siitä, kuinka onnettomuuspotilaan kanssa toimitaan oikein. Koulutus oli Pohjois-Suomen ensimmäinen.
Tero Vanhatalo näyttää, kuinka haava sidotaan. Potilaan roolissa Esko Ojala. Vanhatalo kävi SiiMu:n radalla kouluttamassa toimitsijoita siitä, kuinka onnettomuuspotilaan kanssa toimitaan oikein. Koulutus oli Pohjois-Suomen ensimmäinen.
Kuva: Kirsi Junttila

Ralliurheilussa sattuu Suomessa joka vuosi vähintään yksi kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtava onnettomuus. Yleensä uhri on joko kuljettaja tai kartturi, mutta myös yleisöä on loukkaantunut tai kuollut.

Kun ja jos onnettomuus sattuu, oikein ja ajoissa annettu ensiapu saattaa pelastaa ihmishengen. Viime lauantaina Siikajoen Moottoriurheilijoiden (SiiMu) radalla opiskeltiin, miten onnettomuudessa tulee toimia.

Seuran toimitsijoita oli opettamassa alan ammattilainen, sairaanhoitaja Tero Vanhatalo, joka toimii Suomen palopäällystöliitolla kilpa-ajoneuvosta pelastamisen kouluttajana. Hän on kouluttanut noin 500 suomalaista toimimaan oikein rallionnettomuuksissa. Heistä pääosa on palokuntalaisia.

Onnettomuuskoulutusta on Vanhatalon mukaan järjestetty Pohjois-Suomessa hävettävän vähän – käytännössä ei ollenkaan. Suomalaisen autourheilun kattojärjestö AKK:n tukema ja SiiMu:n järjestämä koulutus olikin pohjoisen alueen ensimmäinen.

– Tavoitteena on, että järjestyksenvalvojat osaisivat toimia yllättävissä tilanteissa, antaa ensiapua, turvata alue ja pitää huolta siitä, että yleisö on siellä missä pitääkin. Myös yleisön turvallisuuteen kiinnitetään huomiota, Vanhatalo kertoi koulutuksen sisällöstä.

Rallikisassa sattuneessa onnettomuudessa on kypärä otettava uhrilta pois, jos hengitys on huonoa. Siihen tarvitaan kaksi, neuvoi Tero Vanhatalo (oik.).
Rallikisassa sattuneessa onnettomuudessa on kypärä otettava uhrilta pois, jos hengitys on huonoa. Siihen tarvitaan kaksi, neuvoi Tero Vanhatalo (oik.).
Kuva: Kirsi Junttila

Tyyppivammat moottoriurheilussa ovat vakavia, sillä nopeutta on paljon ja törmäysenergia on rajua. Ralliin verrattuna kaikki autourheilun lajit eivät ole yhtä onnettomuusalttiita. Karting on hyvin kontrolloitua ja jokkiksessakin onnettomuuksia sattuu vähän suhteessa harrastajamäärään.

– Nopeudet ovat pienempiä ja turvarakenteet ovat varsin hyvät. Jokkisradat pyritään rakentamaan niin, ettei nopeus pääse nousemaan, Vanhatalo totesi.

Rallinkin turvallisuus on viime vuosina kehittynyt huomattavasti, mutta kehitettävää Vanhatalon mukaan vielä on. Petrattavaa on onnettomuuspotilaan kohtaamisessa ja pelastusvälineiden käyttämisessä. Lisäksi varsinkin ammattipelastajat tuntevat huonosti kilpa-ajoneuvoja ja niiden erityispiirteitä.

Autourheilun ja myös tieliikenteen vammakuolemista 50 prosenttia johtuu hapenpuutteesta. Hengitystiet ovat tukossa tai hengitys on riittämätöntä. Kuolemista 30 prosenttia johtuu verenvuodosta, josta suurin osa on sisäistä. Loput 20 prosenttia aiheutuu keskushermostovaurioista.

– Traumaperäisistä kuolemista kolmasosa on ehkäistävissä asianmukaisella ensihoidolla. Onnettomuuspaikalle tulevan ensimmäinen asia on varmistaa uhrin hengitys ja tukea päätä, että hengitystiet ovat auki, Vanhatalo tähdensi.

Ensimmäiset sekunnit ja minuutit ovat kriittisiä uhrin selviytymisen kannalta. Jo hengitysteiden avaamisella ja hengityksen tukemisella pelastetaan ihmishenkiä niin rallikilpailussa kuin tavallisessa tieliikenteessä tapahtuneessa onnettomuudessakin. Vuonna 2019 tieliikenteessä kuoli 211 ja loukkaantui vakavasti 956 ihmistä.

Onnettomuustilanteessa toimi näin

Onnettomuustilanteessa jokainen on velvollinen auttamaan uhreja

Arvioi avun tarve ja tilanne

Tee ensiarvio: hengittääkö uhri, onko verenvuotoa, onko tajuissaan

Muistisääntö: Hiljaisin tarvitsee ensimmäisenä apua

Uhrin kohtaaminen

1. Avaa ilmatiet

2. Tutki, hengittääkö uhri

3. Tyrehdytä verenvuodot

"Onnettomuuspaikalle tulevan ensimmäinen asia on varmistaa uhrin hengitys ja tukea päätä, että hengitystiet ovat auki."
Ensiapukouluttaja Tero Vanhatalo