Mainos: Läheltä näkee kauas. Tutustu Sii­ka­jo­ki­laak­so Digiin 1 kk 1 €. Tilaa tästä.

Pienin askelin kohti pysyvää elä­män­ta­pa­muu­tos­ta

Naisten hyvinvointipäivä kokosi parikymmentä innokasta osanottajaa Sipolan Kyläyhdistyksen järjestämään tapahtumaan

Päivä aloitettiin keppijumpan tahdissa kehoa herätellen Heidi Lumiahon ohjauksessa. Heidi Lumiaho kannusti pohtimaan, kuinka jokainen voisi rakentaa oman polun kohti terveellisempää elämäntapaa.
Päivä aloitettiin keppijumpan tahdissa kehoa herätellen Heidi Lumiahon ohjauksessa.
Päivä aloitettiin keppijumpan tahdissa kehoa herätellen Heidi Lumiahon ohjauksessa.
Kuva: Sari Junnonaho

Heidi Lumiaho johdatti naisporukan Terveellinen elämä elämäntapana aiheeseen näyttämällä oululaisen Tonin tarinan. Toni Väyrynen kertoi, kuinka ylipaino ja monet erilaiset sairaudet vaivasivat. Voimakas rytmihäiriökokemus sai miehen pysähtymään ja miettimään, voiko hän itse tehdä jotain, koska haluaa elää ja nähdä lastensa aikuistuvan. Tuosta oivalluksesta alkoi Tonin elämäntaparemontti.

– Tunnetteko jonkun joka on samassa jamassa, kysyi Heidi Lumiaho.

Lumiaho jatkoi herättelyä kertoen, kuinka monet ruokavaliotaan korjanneet ja liikkumista lisänneet ovat voineet jopa luopua verenpainelääkityksestä ja myös sokeriarvot ovat parantuneet.

– Kaikki tietää, miten pitää syödä mutta, kun pullat ja herkut maistuvat niin hyvälle.

Moni syö huomaamattaan enemmän kuin kuluttaa tai aterioiden välissä tulee naposteltua. Yllättävän moni syö liian harvoin.

Säännöllinen rytmi hyvästä

Ensimmäinen askel kohti pysyvää elämäntapamuutosta on, että opettelee syömään säännöllisesti neljästä kuuteen kertaan päivässä. Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala kootaan terveellisistä raaka-aineista.

Moni aikuinen sortuu kiireiden keskellä tilanteeseen, että aterioita jää syömättä ja tästä alkaa kierre, että syödessä tulee syötyä kerralla liikaa niin, että päivän kokonaiskalorimäärä nousee yli oman tarpeen.

– Opettele ensin syömään terveellinen aamupala. Liian moni aikuinen kuittaa aamupalan kahvikupilla.

Lautasmalli pätee yhä eli lautasella pitäisi olla jokaisella aterialla noin puolet salaattia, yksi neljännes proteiinia lihan, kalan, kanan, kananmunan tai vähärasvaisen maitotuotteen muodossa ja yksi neljännes hiilihydraatteja eli perunaa, pastaa tai viljatuotteita. Myöskään rasvoja ei sovi unohtaa, mutta huomiota tulee kiinnittää, että nauttii hyviä rasvoja kovien rasvojen sijaan.

Maailma ei lopu, vaikka välillä voileivän päälle sipaisee voita tai ruokaan makua antamaan lisää kermaa, mutta jokaiselle aterialle nämä ruoka-aineet eivät saisi kuulua. Kasviksia, marjoja tai hedelmiä pitäisi sisältyä kourallinen jokaiseen ateriaa. Kokonaisuus ratkaisee, Heidi painottaa.

Kuilottamalla ei laihdu

Oikotietä onneen ei ole. Pikadieetit ovat monelle hyvä startti muutoksen alkuun. Mieli kohenee, kun dieetin avulla muutamassa viikossa karisee useampi kilo.

– Elämäntapamuutoksessa on kyse oppia nyt syömään sillä tavalla kuin on tavoitteena syödä vielä viiden vuoden päästäkin. Opetellaan hitaasti uusia ruokailutapoja painonpudotuksen alussa.

Paino tippuu ilman liikunnan lisäämistä, kun syö päivittäin omaa kaloritarvetta vähemmän.

– Kitudieetti, josta ei tule juuri mitään kaloreita vaikuttaa niin, että kroppa ei voi hyvin. Jos haluat pudottaa painoa, vähennä kaloreita tai lisää liikkumista.

Naiset huudahtivat yhteen ääneen: Kaakao, kun Heidi kertoi, kuinka hyvälle kävelylenkin jälkeen nautittu kaakao maistuu.  Kaakao on paras palautusjuoma, vakuutti Heidi Lumiaho.

Herkkupäivän saa pitää

Painoa pudottavan kannattaa välttää niin piilosokeria kuin piilorasvaa sisältäviä tuotteita. Moni yllättyy, että jogurttipikari sisältää jopa kymmenen palaa sokeria. Parempi vaihtoehto on luonnonjogurtti tai vielä parempi vähärasvainen rahka maustettuna marjoilla. Koska rahkassa on enemmän proteiinia mitä luonnonjogurtissa, pitää se kylläisenä pidempään.

– Välillä pittää syödä myös väärin. Jos lähdetään kieltäytymään kaikesta, ollaan pian jojoilijoita. Herkkupäivän voi pitää kerran viikossa, kun muulloin syö terveellisesti.

Elämäntapamuutoksessa vaikeinta on päästä eroon totutuista tavoista. Heidi neuvoo miettimään jo valmiiksi seuraavan päivän ruokailut. Jos tietää, että työpaikan kahvihetkessä on tarjolla jotain, mistä haluaisi kieltäytyä, voi valmiiksi varata mukaan jotain vähemmän kaloreita sisältävää hyvää.

– Kannattaa edetä pienin tavoittein ja ajatella, kun opin syömään terveellisemmin, minulle tulee kevyempi ja parempi olo.

Heidi suositteli kokeilemaan nykyisellä ruokailutyylillä ruokapäiväkirjan pitoa ja kirjaamaan ylös tuntemuksia. Ensimmäinen askel kohti elämäntapamuutosta voi olla pari päivää kevyemmällä ruokavaliolla, ruokapäiväkirjaa pitäen ja tuntemuksia ylös kirjaten.

Vinkkejä otetaan käyttöön

Elämäntapamuutokseen kannustava luento herätti ajatuksia, miten tapojaan voisi kohentaa. Henna Aho suunnitteli, että liikuntaa pitäisi lisätä. Sanna Tahvola lupasi itselleen, että alkaa syömään entistä säännöllisemmin.

Kirsti Siltala antoi kiitosta päivän järjestäneille ja toivoi, että vastaavia päiviä järjestettäisiin useammin. Päivän aikana oli mahdollista kokeilla, miltä tuntuu kalevalainen jäsenkorjaus ja kuumakivihieronta.

– Ritan käsittely oli lempeän hellävarainen, kuvaili Kirsti tuntemuksiaan jäsenkorjaajan luona käynnin jälkeen.

Mirja Visuri oli tullut osallistumaan päivään Oulusta saakka.

– Ihan mukava päivä on ollut, juuri sellainen kuin ohjelman perusteella ajattelin. Tällaiseen päivään olisi mukava osallistua toistekin, tuumi Visuri.

Mieti, mitä voit tehdä heti ruokailutottumuksille

Syö säännöllisesti 4–6 kertaa päivässä

Juo runsaasti vettä, vihreää teetä, inkiväärijuomaa, pakuriteetä

Hyötyliiku: kävele välimatkat, nouse paikaltasi kerran tunnissa ja liiku muutama minuutti

Karsi sokerit, herkut ja muu ylimääräinen ravinnosta

Pidä ruokapäiväkirjaa. Näet, söitkö ylimääräistä