Lataa nyt: Sii­ka­jo­ki­laak­so-so­vel­lus pitää sinut kiinni pai­kal­lis­uu­ti­sis­sa

Mainos: Tutustu Siikajokilaakso Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

Rep­sot­taa­ko laa­tik­ko­si miten sattuun – kat­sas­ta pos­ti­loo­ta­si ennen talven tuloa

Sanomalehtiä jakava Sisko Jarva esittelee omaa postilaatikkoaan jonka äärelle jakeluautolla on helppo ajaa, laatikko on ehyt ja maahan upotetussa tukijalassa sopivalla korkeudella. Uusien laatikkojen mukana tulevat palikat on tarkoitettu asennettavaksi laatikon ja telineen väliin. Kun palikat ovat paikallaan, ei laatikonkansi ota laatikkoa avatessa kiinni telineeseen.
Sanomalehtiä jakava Sisko Jarva esittelee omaa postilaatikkoaan jonka äärelle jakeluautolla on helppo ajaa, laatikko on ehyt ja maahan upotetussa tukijalassa sopivalla korkeudella.
Sanomalehtiä jakava Sisko Jarva esittelee omaa postilaatikkoaan jonka äärelle jakeluautolla on helppo ajaa, laatikko on ehyt ja maahan upotetussa tukijalassa sopivalla korkeudella.
Kuva: Sari Junnonaho

Lehtien varhaisjakelua Siikalatvalla kolmella kylällä hoitavan Kuljetusliike Jarva Oy:n Sisko Jarva kannustaa kaikkia postinsaajia tutkailemaan, olisiko postilaatikko syytä vaihtaa uuteen tai kaipaako postilaatikkoteline ja telineen ympäristöä kunnostusta.

– Nyt vielä ehtii hyvin ennen talven ja pakkasten tuloa korjata muutamia asioita.

Postia autolla postilaatikkoihin jaettaessa jakajan työ helpottuu, kun laatikon täyttöaukko on 110–120 senttimetrin korkeudella.

– Tällöin on helppo auton ikkunasta sujauttaa postit laatikkoon, hyvin usein korkeutta on enempi kuin tuo suositeltu, Jarva sanoo.

Postilaatikon pitäisi olla myös suorassa, ei könöllään ojan päällä eikä myöskään tielle päin. Mahdollisen postilaatikkotelineen tai -katoksen pitäisi olla niin laaja, ettei se vaikeuta postinjakelua. Esimerkiksi postilaatikkotelineen katto ei saisi olla liian lähellä laatikoitten kansia.

Postinjakaja kiittää, kun postilaatikkotelineen maahan asennuksessa on käytetty upotettavaa tukirakennetta. Suositeltava ei ole esimerkiksi jalusta.

Sisko Jarva selventää, että laatikon pystyssä pitävä, mutta maahan upottamaton jalusta voi keikauttaa telineen auton kylkeen, kun postia jaettaessa joudutaan ajamaan lähelle laatikoita.

– Rikkinäisiä laatikoita ei monta ole varhaisjakelun jakelureitillä, mutta niiden harvojen laatikkojen kohdalla sitä usein ihmettelee, miksi laatikoita ei vaihdeta. Rikkinäisessä laatikossa postit kastuvat sateella ja lumituiskulla.

Vialliset laatikot ovat jakajalle työturvallisuusriski, koska laatikkomateriaalin terävät reunat voivat repiä käsiä.

– Lisäksi sateella laatikon sisäpuoli kastuu ja lehdet liimaantuu ja repeytyy jo jakotilanteessa

Jarva hoksauttaa, että kymmeniä vuosia vanhat postilaatikot voisi muutenkin vaihtaa nykyaikaisiin malleihin, vaikka ne olisivatkin ehjiä. Muovisten laatikoitten muotoilua on vuosien varrella kehitetty niin, että kannet ovat vinot ja laatikoissa on helposti aukeava välikansi.

Moni on vaihtanut postilaatikon metalliseen.

Uuden laatikon mukana tulevat muoviset palikat on tarkoitettu laitettavaksi laatikon ja telineen väliin että kansi sopii aukeamaan.

Postinsaajat ovat kekseliäitä. Moni laatikonomistaja on ruuvanneet laatikonkanteen painoksi pultin tai muuta metallia.

Paino varmistaa, että laatikko pysyy kiinni myös kovalla tuulella eikä kastu sisältä.

Naapureitten kanssa voisi tehdä yhteistyötä niin, että samassa rivissä olevat laatikot olisivat samansuuntaisesti ja samalla korkeudella.

Huomiota kannattaa kiinnittää myös postilaatikon edustaan.

– Postilaatikon tai taloyhtiön postilaatikkorivin edustalle on hyvä laittaa karkeampaa maa-ainesta, esimerkiksi mursketta, niin siihen ei kehity poteroa, johon vesi kertyy ja maa liejuuntuu liukkaaksi auton renkaan alla.

Talvella laatikkojen edustat ovat paikoin niin jäiset tai polanteiset, että postinjakaja joutuu nousemaan autosta, koska ei uskalla ajaa lähelle laatikkoa. Jakeluauto voi liukkauden vuoksi liusua päin postilaatikkoa.

Reitillä jaloitteleminen ei ole pahasta mutta, kun jakeluaikataulu on tiukka, hidastaa jokainen autosta nousu postinkulkua.

– Aikaa ei ole haaskattavaksi. Varhaiskanto pitää olla Siikalatvalla jaettuna ennen seitsemää.

Korkea ja tiheä kasvillisuus on syytä poistaa postilaatikon edustalta, koska se kastelee märällä ilmalla postit ja tuppautuu auton ikkunasta sisälle.

Postilaatikon tai laatikkotelineen kylkiin voi laittaa heijastimen mikä helpottaa laatikon havaitsemista pimeällä.

– Sitten vielä nimi ja tai osoite näkyville postilaatikko, toivoo Sisko Jarva omasta ja kaikkien postinjakajien puolesta.