Lukijalta
Mielipide

Suorat pal­ve­lu­lin­jat pal­ve­le­vat par­hai­ten

FysioLaiffin toiminta-alueella, pienissä Siikalatvan ja Pyhännän kunnissa, työnjako kunnan tuottamissa terveyspalveluissa paikallisen toimijan ja terveyskeskuksen fysioterapian kesken on sujunut aikaisemmin hyvin.

Vielä on epäselvää, minkälaiseksi eri-ikäisten ja -kuntoisten fysioterapiapalvelut muotoutuvat jatkossa sen jälkeen, kun muutoksia sote-palvelujen tuottajiin alueella tuli vuoden alusta.

Uskon, että laajamittainen valinnanvapaus parantaa ennen kaikkea palveluiden saatavuutta. Kun asiakkaat maksusetelin tai henkilökohtaisen budjetin kautta ohjautuvat fysioterapeutin vastaanotolle, jää välistä useampi turha lääkärikäynti pois. Asiakkaan hoidon tarve tulee kartoitettua heti kuntoutuksen ammattilaisen toimesta.

Oikea-aikaisen hoidon ja kustannussäästöjen kannalta on tärkeää, että asiakkaalla on käytössään riittävän suuruinen maksuseteli laadukkaan hoidon hankkimiseen.

Etenkin maaseudulla huomattava osa kuntouttavaa toimintaa tehdään muualla kuin fysioterapeutin vastaanotolla. Kotikäyntejä on paljon ja ne koetaan tärkeiksi lähipalvelumuodoiksi.

Maaseudun syrjäseuduilla kokee, mitä kaikkea terveyspalveluiden saavutettavuus ihmisille parhaimmillaan merkitsee.

Fysioterapiapalveluissa ei ole kyse massoille kohdennetusta ennaltaehkäisevästä kansanterveystyöstä, vaan vastaamisesta yksilöllisiin, toimintakykyä ylläpitäviin ja edistäviin tarpeisiin.

Digitalisaatio näyttelee sote-uudistuksessa entistä merkittävämpää roolia. Sähköisten Kanta-palvelujen myötä potilastiedot seuraavat asiakasta palveluntuottajalta toiselle.

Kun asiakkaan potilashistoria ja hoitosuunnitelma ovat tasavertaisesti kaikkien palveluntarjoajien nähtävillä, on asiakkaan hoitopolulta helppo rajata pois tarpeettomat kuulemis- ja kontrollikäynnit.

Siksi fysioterapeuttien suoravastaanottotoiminta laajassa kuvassa parantaisi myös kansalaisten valinnanvapautta.

toimitusjohtaja FysioLaiffi Oy