Taas läh­det­tiin ta­val­li­sel­le kou­lu­tiel­le – osa palasi in­nois­saan, osa vä­hem­män in­nois­saan

Kaverukset Matti Kemppinen, Sofia Roukala, Matias Nyman ja Albert Toppila ovat samassa ryhmässä, mikä oli kaveruksista parasta koulun alkamisessa.
Kaverukset Matti Kemppinen, Sofia Roukala, Matias Nyman ja Albert Toppila ovat samassa ryhmässä, mikä oli kaveruksista parasta koulun alkamisessa.
Kuva: Kirsi Junttila

Koulut avautuivat torstaina 14. toukokuuta kahden kuukauden koronatauon jälkeen. Koulupäivät on järjestetty ajan vaatimusten mukaan, eli lähikontakteja pyritään välttämään mahdollisimman paljon. Opetusryhmät on jaettu kahtia, välitunneilla käydään porrastetusti ja lounasta syödään luokissa.

Pitkän tauon jälkeen osa oppilaista tuli kouluun helpotuksesta huokaisten: Taas näkee kavereita eikä tarvitse pakertaa kotikoulussa.

– Kotikoulu oli syvältä. Tehtäviä oli viisi kertaa enemmän, sanovat Sofia Roukala ja Matias Nyman.

– Mutta hyvä puoli oli se, että sai päättää miten kauan koulu kestää, huomauttaa Albert Toppila.

Kaverusten mielestä kouluun oli ihan kiva tulla, sillä kavereita alkoi jo olla ikävä. Luokan jakaminen kahtia ei haittaa, sillä samaan ryhmään osui koko kvartetti, johon kuuluu Sofian, Matiaksen ja Albertin lisäksi vielä Matti Kemppinen.

– Saa olla kivojen tyyppien kanssa. Asun puskassa, eikä siellä näe kavereita, Sofia kertoo.

Koulun mukavuudesta Matti on eri mieltä kavereidensa kanssa. Tavalliseen kouluun oli suorastaan ärsyttävää tulla, hän paljastaa. Mutta hopeareunus se on koulupilvessäkin.

– Hyvä puoli on se, että viimeisenä päivänä saa ilmaisen jätskin, hän huomaa.

Ensimmäisenä koulupäivänä kaverukset ovat saaneet nauraa ja jutella. Mutta eteen on työnnetty myös koepaperi, mikä oli vähemmän hilpeyttä herättävä yllätys. Lisäksi kokeita on tulossa vielä perjantaina, maanantaina ja keskiviikkona.

Seuraavat kaksi viikkoa hurahtavat nopeasti, ja sitten onkin jo aika lähteä kesälaitumille. Koronaepidemian vuoksi kouluilla ei vietetä päättäjäisiä.

– Kevätjuhlaa ei ole ja se vasta on syvältä, Sofia ja kaverit harmittelevat.

Ruukin koululla tehtiin huhtikuussa kysely peruskoulun oppilaille ja vanhemmille, kuinka etäkoulu sujuu. Vastausten perusteella uudesta tilanteesta selvittiin melkolailla hyvin, kunhan etäkoulu oli saatu rullaamaan.

Oppilaista 77 prosentin mielestä etätunteja oli tarpeeksi. Vanhemmista 82 prosentin mielestä etäopetustunteja oli sopivasti. Lähes yhtä suuri osa (79 prosenttia) piti koulupäiviä sopivan haasteellisina.

Arkeen haasteita toi oman etätyön ja lasten koulunkäynnin yhteen sovittaminen. Etäopetus koettiin monessa kodissa stressaavammaksi kuin normaali koulunkäynti.

Hyviä puolia olivat perheen yhteinen aika ja lähentyminen lasten kanssa.