Otanmäki Mine Oy on käynnistämässä esiselvityshanketta, jossa tutkitaan, olisiko kannattavaa rakentaa rautatie Otanmäen kaivokselta Pyhännän ja Siikalatvan halki Siikajoen puolelle Tuomiojalle.
Rautatietä tarvittaisiin malmijunien käyttöön, mikäli Otanmäen kaivoksen uudelleen avaamissuunnitelmat toteutuvat.
Kaivosyhtiö onnistui viime viikolla saamaan hyvin tiedotusvälineisiin palstatilaa kaivos-, rata- ja tehdassuunnitelmistaan kertoneella tiedotteella. Siikajokilaakson toimituksessa tiedotetta tutkailtiin hetki tarkoin. Äkkiseltään uutinen tuntui lennokkaalta suunnitelmalta, mutta taustoja tutkien tarkentui, että asialla on vakavasti otettava taho.
Siikajokilaaksossa julkaistu radan esiselvityshankeuutinen nosti muisteluita siitä, kuinka vastaavia hankkeita on ollut vireillä eri vuosisadoilla. Historiatietojen mukaan Siikajokilaakson läpi kulkevaa rataa esitettiin jo vuonna 1871, toisen kerran 1890-luvulla ja jälleen 1950-luvun taitteessa.
Siikajokilaakson tietokannoista löytyy 6.