Mainos: Isän­päi­vää juh­li­taan 14.11. On­nit­te­le isää Sii­ka­jo­ki­laak­sos­sa, tee il­moi­tus tästä.

Lukijalta
Kolumni

Turva Ju­ma­las­sa

-
Kuva: Arkisto

Terveys on suuri Jumalan lahja. Se voi tuntua elämässä itsestäänselvyydeltä. Sen arvon me usein ymmärrämme vasta silloin, kun sen itse tai joku läheinen menettää. Joskus sairaus tulee esille vähitellen, toisinaan hyvin äkillisesti. Nyt koronan johdosta meillä kaikilla on huoli terveydestä ja poikkeusaika vaikuttaa jokapäiväiseen elämään.

Epävarmuuden keskellä moni tuntee huolta ja jopa ahdistusta. Koemme nämä tilanteet jokainen omalla tavallamme.

On hyvä, jos vierellä on ystävä, jolle Jumala on antanut lähimmäisestä huolehtimisen ja rinnalla kulkijan lahjan.

Elämän kuormasta puhuminen avoimesti on arvokasta. Raamatussa on esimerkkejä kipeistä elämänvaiheista ja myös kuormittavista elämäntilanteista. Monessa vaikeassa elämäntilanteessa on turva löytynyt Jumalassa. Ihmiselle on avautunut, että Jumala pitää huolen, eikä mitään ei tapahdu Jumalan sallimatta.

Monet psalmit kertovat kauniilla tavalla siitä, kuinka elämän myrskyjen keskellä ihmiset ovat saaneet kokea ihmeellistä Jumalan siunausta ja johdatusta.

Kirkkovuodessa vietämme adventin aikaa, joka tarkoittaa Herran tulemisen odottamista.

Joulua edeltää paasto, jolloin voimme hiljentyä ja pysähtyä miettimään, mikä elämässä on tärkeää. Se kutsuu meitä tutkimaan itseämme ja adventin evankeliumitekstit kehottavat osoittamaan kuuliaisuutta Jumalan tahdolle ja auttamaan lähimmäisiä.

Vaikka usko ei suojaa koettelemuksilta ja sairaudelta, on uskolla elämää suojeleva vaikutus kaikissa elämäntilanteissa. Tällöin saa elää Jumalan olla armo varassa ja hoidossa. Jumalan sana lohduttaa heikkoa ja elämän karikoissa kulkenutta: ”Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa”. (2. Kor. 12:9)

Joulun viettämisessä oleellista on, että ihminen avaa sydämen joulun ilosanomalle. Vuoden pimeimpään aikaan sytytettävät adventtikynttilät muistuttavat ilosta ja valosta, joulun lähestymisestä.

Joulun lapsessa, Jeesuksessa on iankaikkisen turvan. Siitä kirjoitetaan joulun profetiassa: ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa kirkkaus. (Jes. 9:2)