Juuri nyt: Kes­ti­lä-päi­vien tun­nel­mia

Lataa nyt: Sii­ka­jo­ki­laak­so-so­vel­lus pitää sinut pai­kal­lis­uu­ti­sis­sa kiinni lo­mal­la­kin

Kela: Taksin ti­laus­nu­me­ro muuttuu Poh­jois-Poh­jan­maal­la – Ke­la-mat­ko­ja 1.1. lähtien kah­del­ta pal­ve­lun­tuot­ta­jal­ta

Pohjois-Pohjanmaalla on 1.1.2022 alkaen kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Jatkossa asiakkaalla on mahdollisuus valita, kummalta palveluntuottajalta hän tilaa Kela-taksin.

Kela-taksien tilausnumero muuttuu, mutta loppuvuoden kyydit tilataan vielä vanhasta numerosta. Uudesta varataan matkoja, jotka tehdään 1.1. alkaen. Arkistokuva
Kela-taksien tilausnumero muuttuu, mutta loppuvuoden kyydit tilataan vielä vanhasta numerosta. Uudesta varataan matkoja, jotka tehdään 1.1. alkaen. Arkistokuva

Pohjois-Suomen Taksi Oy ja Tampereen Aluetaksi Oy huolehtivat Kelan korvaamista taksimatkoista Pohjois-Pohjanmaalla 1.1.2022 alkaen. Palveluntuottajat vastaavat siitä, että kaikki niiltä tilatut Kelan korvaamat taksimatkat hoidetaan tilauksen mukaisesti ja tarkoitukseen sopivalla kulkuneuvolla.

Kyseessä on kokonaispalvelu, joka kattaa taksimatkojen tilauksen, yhdistelyn ja välityksen, kuljetuspalvelujen järjestämisen ja valvonnan sekä maksuliikenteen ja raportoinnin. Maksuliikenteessä käytetään Kelan sähköistä suorakorvausmenettelyä.

Jotta Kela voi korvata taksimatkan, matka pitää tilata Pohjois-Suomen Taksi Oy:n numerosta 0800 933 77 (ruotsinkielinen tilausnumero on 0800 933 11) tai Tampereen Aluetaksi Oy:n numerosta 0800 415 720 (ruotsinkielinen tilausnumero on 0800 415 730) seuraavissa kunnissa:  Alavieska, Haapajärvi, Haapavesi, Hailuoto, Ii, Kalajoki, Kempele, Kuusamo, Kärsämäki, Liminka, Lumijoki, Merijärvi, Muhos, Nivala, Oulainen, Oulu, Pudasjärvi, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Pyhäntä, Raahe, Reisjärvi, Sievi, Siikajoki, Vaala, Siikalatva, Taivalkoski, Tyrnävä, Utajärvi, Ylivieska.

Uudet numerot palvelevat 20.12–30.12 arkisin klo 8–16 ja 31.12. klo 8 alkaen ympäri vuorokauden.

Näistä numeroista tilatuista matkoista asiakas maksaa vain omavastuun, joka on enintään 25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta. Tilauspuhelu on maksuton.

Uudet tilausnumerot tulevat käyttöön 20.12.2021. Siitä lähtien niistä voi tilata matkoja, jotka tehdään 1.1.2022 alkaen. Tämän vuoden aikana tehtävät matkat tilataan vielä nykyistä tilausnumeroista.

Kuulo- ja puhevammaiset asiakkaat voivat edelleen tilata taksimatkansa tekstiviestillä. Asiakkaan täytyy kuitenkin ilmoittaa tietonsa ensin soittamalla uusille palveluntuottajille. Myös tekstiviestipalvelun tilausnumerot muuttuvat.

Valinnanvapauden lisäksi myös muita asiakkaiden toivomia muutoksia on luvassa, Kela tiedottaa. Jatkossa asiakas saa halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen, sekä kuljettajan puhelinnumeron. Toinen tärkeä muutos on, että pitkäaikaiset tiedot asiakkaan oikeudesta taksin käyttöön sekä vuosiomavastuun (300 e vuonna 2022) täyttymisestä välittyvät Kelasta palveluntuottajalle.

Asiakkaan luvalla taksille välitetään myös muita matkaan liittyviä pitkäaikaisia tietoja, kuten tieto siitä, tuleeko matkalle mukaan apuvälineitä ja onko asiakkaalle myönnetty toimeentulotuen maksusitoumus matkan omavastuuosuutta varten. Jos asiakas ei anna suostumusta sähköisen maksusitoumuksen käyttöön, Kela voi myöntää hänelle edelleen paperisen maksusitoumuksen.

Palveluntuottajan vaihtumisesta huolimatta oikeus vakiotaksiin säilyy, jos Kela on sen asiakkaalle aiemmin myöntänyt.

Asiakkaan kannattaa tiedustella nykyiseltä vakiotaksiltaan, jatkaako hän kuljetuksia jommallakummalla uusista palveluntuottajista. Jos nykyinen vakiotaksi ei jatka asiakkaan kuljetuksia 1.1.2022 alkaen, asiakkaan pitää ottaa yhteyttä palveluntuottajaan uuden vakiotaksin järjestämiseksi.

Kela suosittaa, että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia sen jälkeen, kun ovat ehtineet vertailla alueensa palveluntuottajia esimerkiksi alkuvuoden ajan.