Lataa nyt: Sii­ka­jo­ki­laak­so-so­vel­lus pitää sinut pai­kal­lis­uu­ti­sis­sa kiinni lo­mal­la­kin

Lukijalta
Kolumni
Tilaajille

Lii­ken­teen verotus pitää uu­dis­taa

Viime aikoina monet ovat kovaäänisesti vaatineet maan hallitusta puuttumaan korkeiksi kohonneisiin polttoaineiden hintoihin laskemalla niiden veroja. Tämä olisi kuitenkin tehoton ja äärimmäisen kallis keino, jonka vaikutus tuskin edes näkyisi toivotulla tavalla suomalaisten kukkarossa. Hätäratkaisun sijaan nyt olisi oikea aika aloittaa liikenteen verotuksen laajempi uudistaminen, koska se on joka tapauksessa tehtävä lähivuosina.

Pelkkä polttoaineveron alentaminen ei riitä, vaan siitä pitäisi päästä kokonaan eroon. Sen sijaan pitäisi siirtyä paikannukseen perustuviin tienkäyttömaksuihin. Tähän on monia perusteita. Nykyisin suuri osa liikenteen verotuloista kertyy nimenomaan bensiinin ja dieselin hintaan sisältyvästä polttoaineverosta. Sähköautoista tätä veroa ei kerry, joten niiden yleistyessä nykyiseltä veromallilta putoaa pohja. Toinen nykymallin ongelma on sen epäoikeudenmukaisuus: Polttoainevero kohdistuu raskaimmin niihin autoilijoihin, jotka ajavat huonoilla, polttoaineen kulutusta lisäävillä sorateillä.