Siikajokilaakson nro 1: Sii­ka­jo­ki­laak­soa jul­kais­tu 55 vuotta – ver­kos­sa luet­ta­vis­sa en­sim­mäi­nen Sii­ka­jo­ki­laak­so

Moni au­toi­li­ja pelkää mustaa jäätä – "Kul­jet­ta­jan toi­min­ta rat­kai­see, onko matka tur­val­li­nen", Lii­ken­ne­tur­va muis­tut­taa

Ennakointi on paras tapa varautua vaihteleviin keliolosuhteisiin, Liikenneturva muistuttaa.
Ennakointi on paras tapa varautua vaihteleviin keliolosuhteisiin, Liikenneturva muistuttaa.
Kuva: Jussi Leinonen/arkisto

Loppusyksyn liukkaat kelit voivat yllättää kuljettajan, vaikka ajoneuvon alla olisi jo talvirenkaat.

Liukas, musta jää myös pelottaa monia suomalaisia, ilmenee Liikenneturvan teettämästä kyselystä. Sen mukaan noin joka seitsemäs suomalainen piti mustaa jäätä suurena pelkonaan liikenteessä. Vain neljä prosenttia vastaajista totesi, ettei pelkää sitä lainkaan.

Suomalaisten liikenteessä kokemia pelkoja selvitettiin loppuvuonna 2020. Kantar TNS Oy:n toteuttamaan kyselyyn vastasi yhteensä 1 017 henkilöä, joista autoilevia oli 81 prosenttia.

Liikenneturva kuitenkin muistuttaa, että renkaiden pito ei häviä itsestään edes liukkaalla ajokelillä. Kuljettajan toiminta ratkaisee, onko matka turvallinen.

– Musta jää on riskitekijä liikenteessä, mutta se ei itsessään aiheuta yhtään onnettomuutta. Mahdollisen pidon menettämisen aiheuttaa kuljettaja itse omalla toiminnallaan – tai toimimattomuudellaan, jos ei sopeudu kelin vaatimuksiin, Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo toteaa tiedotteessa.

Musta jää voi yllättää kuljettajan erityisesti siksi, koska sitä on hankala havaita. Mustaa jäätä voi syntyä, vaikka sää olisi selkeä ja lämpömittari näyttäisi plusasteita.

Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Erityisesti sillat, rampit ja tien notkelmat voivat olla vaarallisen liukkaita. Nämä kohdat jäätyvät ensimmäisinä, vaikka tiet olisivat muuten kuivia.

Paras tapa varautua hankaliin ja vaihteleviin keliolosuhteisiin on ennakointi.

Ennen ajomatkaa on hyvä esimerkiksi tarkistaa sääennuste ja varmistaa, että autossa on keliin sopivat renkaat. Tien päällä ennakoiva kuljettaja pitää kelivaraa kahden T:n taktiikalla.

– Riittävät turvavälit ja oikea tilannenopeus ovat liikenteen ikivihreät lääkkeet, Vuoristo sanoo.

Alhaisempi ajonopeus lyhentää pysähtymismatkaa ja tuo kuskille lisää aikaa havainnointiin. Riittävän alhainen nopeus ehkäisee lisäksi pidon menetystä.

Tarpeeksi pitkien turvavälien tärkeys korostuu liukkaalla kelillä, sillä hyvätkään talvirenkaat eivät takaa kesäkelin pitoa. Liian lyhyt väli voi johtaa peräänajoon ja jopa ketjukolariin.

Liikenneturva listaa kuusi keinoa parempaan pitoon tienliikenteessä:

Lähde liikkeelle ja kiihdytä niin, että vetävät pyörät eivät lyö tyhjää. Aja kaarteisiin maltillisilla nopeuksilla. Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä. Vältä vesitäytteisissä ajourissa ajamista. Jos joudut ajamaan vesilammikosta, hidasta vauhtia. Jos keli on huono, vältä ohituksia.