Pyhännällä juhlittiin: Py­hän­nän ikioma kiek­ko­hel­mi olisi suih­ku­läh­teen­sä an­sain­nut

Lataa nyt: Sii­ka­jo­ki­laak­so-so­vel­lus pitää sinut pai­kal­lis­uu­ti­sis­sa kiinni lo­mal­la­kin

Lukijalta
Mielipidekirjoitus
Tilaajille

So­te-van­huk­set, uudet syr­jäy­ty­neet

Yksi Sote-uudistuksen tärkeä tavoite on ”hillitä menoja”, saada säästöjä. Säästöjä tulee, kun palveluita vähennetään tai tuotetaan tehokkaasti ja taloudellisesti. Miten ihmisiä hoidetaan tehokkaasti? Lisätään tietotekniikkaa, digipalveluja. Siirretään asiointipalvelut verkkopalveluihin, ettei fyysinen kohtaaminen ole välttämätöntä.

Ihmisen työ on kallista! Koneen työ on halvempaa. Tosiasiassa henkilöstömenot siirtyvät tietotekniikan kustannuksiksi. Säästöjä ei synny, mutta syntyy uusi syrjäytyneiden ryhmä: digisyrjäytyneet! Eri-ikäiset vähävaraiset, työttömät ja yli 85-vuotiaat yksinasuvat vanhukset. Paljon sote-palveluita käyttävät. He, joilta puuttuu toimiva nettiyhteys tai taito käyttää sitä. Vuonna 2020 ikäryhmässä 65–74 internettiä käytti 88 prosenttia. Ja tätä seuraavassa ikäryhmässä eli 75–89-vuotiailla vain 51 prosentilla oli edes jonkinlainen kokemus internetin käytöstä! Taito ei riitä viranomaisasiointiin. Osalle ikäihmisistä ja heidän omaisilleen tuleva sote on vaikeaa, jos ei ihminen ei enää voi puhua ihmisen kanssa. Terveyskeskuksen ajanvarauksesta kuuluu, ” jos tarvitset sitä, paina yksi; jos asiasi koskee tätä, paina kaksi” Mitä se sanoi, kysyy vanhus ja yrittää uudelleen. Ennen jonotettiin terveyskeskuksen luukulla. Jokainen näki jonon pituuden, ja joskus se oma vuoro tuli. Nykyään ”palvelussamme on ruuhkaa, aktivoi takaisinsoitto, teille soitetaan hetken kuluttua”. Soittoa voi joutua odottamaan jopa useamman päivän.