Lataa nyt: Sii­ka­jo­ki­laak­so-so­vel­lus pitää sinut kiinni pai­kal­lis­uu­ti­sis­sa

Mainos: Tutustu Siikajokilaakso Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

Kolumni
Tilaajille

Ta­ka­pen­kit irti ja kat­sas­tus­ase­mal­le

Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt on tarkoituksena puolittaa nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen nollapäästöihin taas toivotaan päästävän viimeistään vuonna 2045. Liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen työryhmä on tarkastellut keinoja, joiden avulla näihin tuloksiin voitaisiin päästä.

Yksi työryhmän keinoista liittyy liikenteen hinnoitteluun ja veroihin. Kirjallisuuden ja asiantuntija-arvioiden perusteella päästövähennyskeinoista tehokkaimpia ovat liikenteen päästökauppa ja polttoaineveron korotukset. Viime aikoina on uutisoitu juuri liikenteen päästökaupasta, jossa valtio huutokauppaisi bensiinin ja dieselin jakeluoikeuksia.

Tällä näyttäisi olevan tavallisen autoilijan kukkaroa keventävä vaikutus, sillä päästökauppa nostaisi bensiinin ja dieselin kuluttajahintoja kymmenillä senteillä.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.