Kolumni
Tilaajille

Ta­ka­pen­kit irti ja kat­sas­tus­ase­mal­le

Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt on tarkoituksena puolittaa nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen nollapäästöihin taas toivotaan päästävän viimeistään vuonna 2045. Liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen työryhmä on tarkastellut keinoja, joiden avulla näihin tuloksiin voitaisiin päästä.

Yksi työryhmän keinoista liittyy liikenteen hinnoitteluun ja veroihin. Kirjallisuuden ja asiantuntija-arvioiden perusteella päästövähennyskeinoista tehokkaimpia ovat liikenteen päästökauppa ja polttoaineveron korotukset. Viime aikoina on uutisoitu juuri liikenteen päästökaupasta, jossa valtio huutokauppaisi bensiinin ja dieselin jakeluoikeuksia.