Suomen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimenpalvelun suurmuutoksen on arvioitu ennakkoon olevan onnistunut, jos hyvinvointialueen työntekijät ja alueen asukkaat eivät vuodenvaihteen jälkeen huomaa mitään erityisen suurta muutosta arjessaan.
Muutokset palveluissa ja työnteossa tapahtuvat lähivuosina, kun sovittuja ja päätettyjä uudistuksia toteutetaan vaiheittain.
Sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi ovat jatkaneet toimintaansa vuodenvaihteen jälkeen tuttuun tapaan.
Työntekijöiden nykyiset puhelinnumerot ovat yhä käytössä. Sähköpostit ovat muuttuneet pohde.fi -loppuisiksi. Arjen pitäisi pyöriä niin, että samat työntekijät hoitavat potilaita ja työskentelevät asiakkaiden kanssa kuin ennen vuodenvaihdetta.
Hyvinvointialueen työyhteisöviestinnän viestintäpäällikkö Outi Korhonen on antanut siirtymään kaksi neuvoa: työntekijöiden kannattaa seurata sisäistä verkkosivusto Ilonaa ja asukkaiden Pohteen uusia verkkosivuja.