Juuri nyt: Paa­vo­lan Lep­pik­ses­sä ko­ro­na­tar­tun­ta – po­si­tii­vi­nen tes­ti­tu­los hen­ki­lö­kun­taan kuu­lu­val­la

Poliisi jakelee yli 400 sakot ja vir­he­mak­sut ren­kais­ta joka ikinen syksy – kahden euron ko­li­kol­la testaat ren­kai­den kunnon hel­pos­ti itse

Renkaan urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa.
Renkaan urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa.

Joka syksy poliisi kirjoittaa yli 400 liikennevirhemaksua tai sakkoa puutteellisten renkaiden takia. Yhä useamman kuljettajan olisi syytä opetella ratsaamaan renkaansa itse, sillä hyväkuntoiset renkaat ovat liikenteessä yksi tehokkaimmista turvallisuustekijöistä.

– Moni ajattelee huomatessaan ajavansa kuluneilla renkailla, että uusii ne keväällä. Se ei kannata, sillä syksy on haastavaa aikaa rengasturvallisuudelle, kun lehdet ja sateet liukastavat tiet, poliisitarkastaja Heikki Kallio sanoo.

Syksyn sateilla erityisen tärkeää on riittävä urasyvyys. Urien tehtävänä on viedä vesi pois renkaan ja tien välistä. Matala ura ei johda vettä pois: jarrutusmatkat ja vesiliirron riski kasvavat huomattavasti.

Lain vaatima urasyvyys kesärenkaalla on 1,6 millimetriä, mutta yleinen turvasyvyys on 4 millimetriä. Sitä matalammalla uralla ajaessa vaaditaan erityistä varovaisuutta.

– Yli puolet autoilijoista ei kuitenkaan tiedä, missä kunnossa heidän renkaansa ovat. Urien syvyys on helppo selvittää kahden euron kolikolla, jonka hopeareunus on noin 4 millimetriä. Jos reunus häviää renkaan pääuraan, urat ovat kunnossa, Rengasratsian kampanjapäällikkö ja Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Rengasratsia-turvallisuuskampanja pyörähtää tänään käyntiin koko maassa. Kampanjassa tutkitaan autojen renkaiden urasyvyyksiä sekä rengaspaineita. Ratsiaviikon ulkopuolella poliisi valvoo renkaiden kuntoa muun partioinnin osana.

– Sekä urasyvyyksillä että rengaspaineilla on suora vaikutus auton ajo-ominaisuuksiin ja sitä kautta laajemmin liikenneturvallisuuteen, Nuora perustelee.

Autonrengasliiton, Liikenneturvan ja poliisin yhdessä järjestämä Rengasratsia pidettiin ensimmäisen kerran vuonna syksyllä 1997. Sittemmin kampanjassa on tutkittu yhteensä noin 200 000 rengassarjaa.

– Kokonaisuutena suomalaiset ovat oppineet pitämään renkaistaan yhä paremmin huolta ja ymmärtämään niiden merkityksen liikenneturvallisuudelle. Samalla teillä ajaa pieni joukko kuljettajia, joilla turvallisuuspuutteita on autossa, renkaissa ja ajotavassa. Heidät haluamme tavoittaa, Nuora sanoo.

Renkaat ovat merkittävin yksittäisistä teknisistä onnettomuuksiin johtaneista syistä. Puutteellinen rengastus on mukana joka seitsemännessä kuolonkolarissa.

Keväällä 2020 koronavirus sulki Suomen, mikä näkyi liikennemäärien romahtamisena. Sittemmin liikenne on jälleen vilkastunut yhteiskunnan avautumisen ja kasvaneen kotimaan matkailun vuoksi, mutta vuoden 2019 tasosta ollaan vielä jäljessä.

Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan liikennemäärien putoaminen näkyy kaksijakoisesti liikenneturvallisuudessa.

– Henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet liikennemääriä vastaavasti, mutta liikennekuolemissa laskua ei juuri näy, Valtonen sanoo.

Suomessa on tavoitteena puolittaa liikennekuolemat vuoden 2000 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Siitä on Valtosen mukaan oltu Suomessa koko 2010-luku jäljessä.