Val­koi­nen korvaa kel­tai­sen

Tieliikennelain uudistuksen myötä Suomessa on siirrytty tästä kesästä alkaen vähitellen valkoisten sulkuviivojen aikaan. Keltaisten sulkuviivojen kanssa merkitykseltään samojen valkoisten sulkuviivojen maalaamista ei voitu aloittaa ennen uuden lain voimaan astumista 1. kesäkuuta. Keltaiset viivat jäävät historiaan kahden kesän aikana.

Siikajokilaakso
Valtatie neljällä Rantsilan ja Pulkkilan välillä keltaiset sulkuviivat ovat jo osittain historiaa. Autoilijan näkökulmasta valkoisen sulkuviivan viesti on yhtä vahva kuin keltaisen: yhtenäistä viivaa ei saa ylittää.
Valtatie neljällä Rantsilan ja Pulkkilan välillä keltaiset sulkuviivat ovat jo osittain historiaa. Autoilijan näkökulmasta valkoisen sulkuviivan viesti on yhtä vahva kuin keltaisen: yhtenäistä viivaa ei saa ylittää.
Kuva: Sari Kihnula

Siikajokivarren tiestöllä valkoisia sulkuviivoja näkyy jo maantieverkolla. Ammattiautoilijat ovat seuranneet muutosta aitiopaikalta.

– Olen alun alkaenkin ollut sitä mieltä, ettei viivojen värillä ole väliä, tuumaa Siikalatvan Pulkkilan kylältä käsin taksinkuljettajana autoileva Jaana Soppela.

Soppela on keskustellut sulkuviivamuutoksesta useamman kanssa.

– Risteysalueella vaaditaan tarkkuutta myös maantiellä. Ethän sinä lähde ohi, vaikka olisi viivaton alue, jos tulee joku vastaan tai tienvarteen on joku pysähtyneenä. Viivojen kertomaan ei voi sokeasti luottaa, painottaa Jaana Soppela.

Siikajokinen taksiyrittäjä Petri Turunen kuvailee, että muutokseen on reagoitu aika hyvin.

– En ole kuullut kuljettajienkaan kesken arviota, että sulkuviivan värin vaihtuminen olisi tuottanut suurempaa ongelmaa, kuvailee Turunen.

Autonkuljettajana läpi Suomen Pyhännän puunrakennusteollisuuden tuotteita kuljettava Arto Mikkonen luonnehtii, että valitettavasti kaikki eivät ole piitanneet aiemminkaan sulkuviivan merkityksestä.

– Minusta keltainen viiva oli parempi, sen näki paremmin, kun viiva oli reilusti keltainen. Kyllä tähän valkoiseen viivaankin silmä varmasti tottuu. Tällä vähäisellä kokemuksella olisin pitänyt entistä parempana, Mikkonen miettii.

Tiemerkinnöistä Pohjois-Pohjanmaan ely-keskuksen alueella vastaava kunnossapitopäällikkö Markku Tervo kertoo ennakkotiedottamiseen panostetun sulkuviivan värin muuttumisen osalta.

– On tiedotettu, ettei ihmeteltäisiin, mistä on kysymys, kun keltaista ja valkoista sulkuviivaa saattaa olla vielä ihan vierekkäinkin.

Kesäkuun alusta lähtien Suomessa on aloitettu siirtyminen yleiseurooppalaiseen tapaan merkitä sulkuviivat.

Paikoitellen tiestöllä sulkuviivojen väri muuttuu samalla tieosuudella. Valkoinen ja keltainen sulkuviiva voivat vuorotella lyhyelläkin matkalla, jos keltaisen viivan heijastavuus on vielä riittävä.
Paikoitellen tiestöllä sulkuviivojen väri muuttuu samalla tieosuudella. Valkoinen ja keltainen sulkuviiva voivat vuorotella lyhyelläkin matkalla, jos keltaisen viivan heijastavuus on vielä riittävä.

– Maalaukset tehdään lähinnä päällystystöiden yhteydessä. Olisi hyvin kallista lähteä tekemään kerralla kaikki maalaukset.

Tervo arvio muutoksen sisäänajon sujuneen hyvin.

– Jonkun verran on tullut palautetta, onko valkoinen merkitykseltään yhtä vahva kuin keltainen. Käytännössä se on, samat liikennesääntöjen periaatteet koskevat valkoisia sulkuviivoja kuin aiemmin käytettyjä keltaisia.

Muutosta ei ole ollut tarkoituskaan toteuttaa kerralla, vaan siirtymäaikaa on 1. kesäkuuta 2023 asti. Käytännössä Pohjois-Pohjanmaan olosuhteissa viimeistään syksyllä 2022 kaikki sulkuviivat on muutettu valkoisiksi.

-
Kuva: Sari Kihnula

Ihmettelyä on tullut jonkin verran siitä, kun paikoitellen valkoisten sulkuviivojen jatkeena onkin yhtäkkiä keltaista viivaa.

– Tiemerkintöjen kuntoa mitataan teknisesti, erityisesti paluuheijastavuutta eli, miten hyvin merkintä käytännössä näkyy. Urakoitsija vastaa siitä, että laatutaso on riittävä. Sen mukaan urakoitsijat tekevät olemassa olevien maalausten vaihdon. Automatiikka hoitaa mittauksen ja tästä johtuu, että jonkun verran tulee tilkkutäkkejä, kun valkoisten sulkuviivojen väliin jääkin maalaustöiden yhteydessä keltaista. Nämäkin kohdat muuttuvat seuraavan parin kesän aikana.

Keltaisten maalausten historiaan jääminen tuo pitkässä juoksussa kansantaloudellista säästöä, kun tiemerkintöihin riittävät yhdet välineet tai ruiskut.

– Meidän mielestä varsin positiivisesti ihmiset ovat ottaneet tämän ja ymmärtäneet tilanteen. Ehkä tiedottaminenkin auttoi. Pelättiin pahempaa polemiikkia, Markku Tervo sanoo.

Keltaista saatetaan käyttää vielä uusissa maalauksissa työmaamerkintöjen yhteydessä.

FAKTA

Valkoiset sulkuviivat

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Laki korostaa varovaisuuden lisäksi ennakointia liikenteessä. Tienkäyttäjän on ennakoitava muiden toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi, ja käyttäydyttävä itse ennakoitavalla tavalla.

Keltaiset sulkuviivat korvataan valkoisella. Värimuutos ei muuta sulkuviivan merkitystä: jos valkoinen sulkuviiva on keskiviivan oikealla puolella, on sen ylittäminen ehdottomasti kielletty.

Sulkuviivojen yksivärisyys säästää rahaa, mutta lisää myös liikenneturvallisuutta. Autoissa yleistyvä konenäkö havaitsee valkoisen keltaista väriä paremmin ja voi varoittaa kuljettajaa, jos tämä on lipumassa pois omalta kaistalta.