Lataa nyt: Sii­ka­jo­ki­laak­so-so­vel­lus pitää sinut pai­kal­lis­uu­ti­sis­sa kiinni lo­mal­la­kin

Tilaajille

Run­te­le­vat­ko kaup­po­jen omat tuo­te­mer­kit maa­ta­lous­tuot­ta­jat? – ­kau­pan omien tuo­te­merk­kien hin­to­jen muo­dos­tus kuo­hut­taa tuot­ta­jien ja ku­lut­ta­jien kes­kuu­des­sa

Tuottajien näkökulmasta kaupan tuotemerkkien ongelmaksi koetaan muun muassa se, että kauppa voi määritellä oman tuotteen hinnan aina edullisemmaksi vaihtoehdoksi varsinaisille brändituotteille.

Kärsämäkinen maidontuottaja Jari Ahlholm on MTK-Pohjois-Suomen puheenjohtaja. Hänen mukaansa tuottajahintoja olisi nyt välttämätöntä nostaa.
Kärsämäkinen maidontuottaja Jari Ahlholm on MTK-Pohjois-Suomen puheenjohtaja. Hänen mukaansa tuottajahintoja olisi nyt välttämätöntä nostaa.
Kuva: Heikki Uusitalo

Kaupan omat tuotemerkit kuohuttavat tuottajia ja kuluttajia.

Aihe sai suuren huomion, kun pohjoiskarjalalainen Piiromäen maatila julkaisi Facebookissa päivityksen, jossa se pyysi ihmisiä välttämään elintarvikkeissa kauppojen omia merkkejä, kuten Pirkkaa, Xtraa tai Kotimaista. Tilan mukaan esimerkiksi Valio, Arla ja Juustoportti ovat brändejä, jotka ovat tuottajien kannalta reilumpia. Tilan alkuperäistä Facebook-päivitystä on jaettu jo yli 15 000 kertaa.