Lataa nyt: Sii­ka­jo­ki­laak­so-so­vel­lus pitää sinut kiinni pai­kal­li­suu­ti­sis­sa

Mainos: Tutustu Siikajokilaakso Digiin eurolla kuukausi - tilaa tästä

Tilaajille

Ra­ta­lin­jaus­vaih­toeh­dois­ta kart­ta­luon­nos – ra­tayh­teys olisi joko Otan­mäen ja Tuo­mio­jan tai Lam­pin­saa­ren välillä

Siikajokilaakso

Pyhännän kunta on jo ilmaissut kantansa ja Siikajoen sekä Siikalatvan kunnanhallitukset linjaavat ensi viikolla, kuinka kunnissa suhtaudutaan Otanmäki–Tuomioja -ratahankkeen linjausvaihtoehtoihin.

Otanmäki Mine Oy valmistelee Bothnia Green Rail-hanketta, jossa selvitetään edellytyksiä rakentaa ratayhteys Otanmäestä Tuomiojalle tai Vihantiin.

Rata tehostaisi Otanmäen kaivoksen rauta- ja ilmeniittirikasteen kuljetuksia Raahen sataman kautta eri toimijoille Pohjoismaissa, Euroopassa ja globaaleilla markkinoilla.

Ratahankkeen esisuunnittelu tehdään yhteistyössä Sweco Finland Oy:n kanssa.

– Linjausvaihtoehtoja on periaatteessa kolme. Tutkaillaan Otanmäki–Pyhäntä–Pulkkila–Tuomioja ratavaihtoehtoa. Suorin olisi Otanmäki–Kestilä–Rantsila–Tuomioja -linja. Mutta tutkaillaan myös vaihtoehtoa, että rata johtaisi Lampinsaareen, kertoo Otanmäki Mine Oy:n toimitusjohtaja Jouko Jylänki.

Lue Digiä 1 kk _vain 1 €_

Tutustu, voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.